Ariane was 26 jaar oud en gebruikte al tien jaar dezelfde crème.


Ze studeerde kunst, woonde in Frankrijk en had als tiener een lokale corticosteroïde voorgeschreven gekregen voor een opflakkering van eczeem. Vanaf dat moment herhaalde ze de behandeling telkens wanneer het eczeem opflakkerde, altijd onder medisch toezicht. Haar huid verbeterde en de opflakkering kwam terug, maar de routine werkte. Tot 2017, toen haar huid vreemd begon te reageren en de crème niet meer werkte.


Ariane stopte met het gebruik ervan. Wat daarna kwam, was anders dan elke eerdere opflakkering: ze vertelde dat haar gezicht opzwol en bedekt raakte met gele korsten, en dat er ook zweren op haar armen en benen verschenen. Ze deed zelf onderzoek en kwam een term tegen: het ontwenningssyndroom na het stoppen met lokale corticosteroïden. Het is een controversiële diagnose, zonder formele criteria, en artsen kennen de precieze oorzaak niet.



Ze bracht een maand afgezonderd door in haar kamer, zonder iemand te kunnen zien. Ze walgde van haar eigen huid en herinnert zich dat het slopend en angstaanjagend was om niet te weten wat haar overkwam.
