Först mättes deras längd. Därefter fick vissa tre tabletter, andra två och ytterligare andra bara en, beroende på hur många tabletter de skulle få.
Tanken var att hjälpa dem att hålla sig friska genom en kampanj för förebyggande och behandling av schistosomiasis vid Government Science Secondary School i Batagarawa, i delstaten Katsina i norra Nigeria. Men kort efter att de fått läkemedlet började minst 64 elever må dåligt: de kräktes, fick ont i magen och blev yra.
Eleverna fördes i ilfart till Ahmadi Rimi General Hospital och Turai Yar’Adua Mother and Child Hospital i Katsina. Några anlände medvetslösa, enligt Auwal Sani, medicinsk chef vid det förstnämnda sjukhuset.
Läkemedlet som delades ut var prazikvantel, som rutinmässigt delas ut i stor skala som en förebyggande åtgärd i områden där schistosomiasis är vanligt förekommande.
Enligt polisen i Katsina fick fler än 700 elever behandlingen vid två tillfällen. Den första gruppen fick läkemedlet fredagen den 24 oktober, utan att några komplikationer rapporterades, medan elever som behandlades följande måndag började få symtom.
Enligt utredningen hade många elever enligt uppgift fått tabletterna på tom mage, omkring 11:00 på förmiddagen. Föräldrar och elever som intervjuades sade att de inte heller hade fått någon mat vare sig före eller efter att de tagit läkemedlet.
Två läkare som talade med mediet anonymt tog dock upp möjligheten att eleverna hade fått en överdos. En av dem berättade att vissa elever hade så intensiva smärtor att de vred sig på golvet. Myndigheterna har dock inte bekräftat denna misstanke, och om den stämmer vore det en allvarlig anklagelse, eftersom barn skulle ha drabbats.
Samtidigt försäkrade utbildningskommissionären Yusuf Sulaiman Jibia allmänheten om att alla drabbade elever hade återhämtat sig helt och att förberedelser redan pågick inför deras återgång till undervisningen. Han lovade också att utreda vad som hade gått fel.
